In gesprek met gezondheidseconoom Paul Frijters: “De coronamaatregelen waren onethisch en hebben de samenleving onherstelbaar beschadigd.”

Spread the love

“Van een virus kun je niet winnen”, dat zei gezondheidseconoom Paul Frijters al heel vroeg in de coronacrisis. Hij vreesde dat lockdowns meer schade aanrichten dan zij zouden voorkomen. En hij kreeg gelijk. Stichting Coronaschade ging met hem in gesprek.

Deze week kwam het Maatschappelijk Impact Team (MIT) dat als tegenhanger van het Outbreak Management Team (OMT) de maatschappelijke impact van het coronabeleid in kaart moest brengen met een adviesrapport voor de toekomstige ‘pandemische paraatheid’ van Nederland. In dat rapport werd een opmerkelijke conclusie getrokken:

‘Om de advisering en besluitvorming beter te onderbouwen, moet de komende jaren meer kennis beschikbaar komen over de maatschappelijke impact van pandemieën en pandemiemaatregelen. Daarnaast is er behoefte aan kennis over compenserende maatregelen die schade aan de economie en de samenleving kunnen voorkomen of beperken.’

Opmerkelijk, omdat juist dit heel lang niet aangekaart mocht worden. Als gevolg daarvan werden vele verschillende groepen mensen in de samenleving slachtoffer van het coronabeleid. Het gebrek aan oog voor de proportionaliteit van de maatregelen en een lange termijn impactanalyse daarvan heeft ervoor gezorgd dat heel veel mensen financieel, fysiek, emotioneel en economisch schade hebben geleden en dat de samenleving als geheel gedupeerd raakte. Precies wat Paul Frijters vanaf het begin voorzag.

Ook nu steeds duidelijker wordt dat het coronabeleid meer schade opleverde dan het voorkwam, is er nog steeds vrijwel alleen maar aandacht en hulp aan de (vermeende) slachtoffers van het virus zelf. Ondertussen gaan ondernemers failliet en zullen we de rekening van de economische schade van het beleid nog jarenlang moeten afbetalen. Stichting Coronaschade gaat de komende tijd in gesprek met allerlei verschillende deskundigen en gedupeerden over het coronabeleid en de gevolgen daarvan. Wilt u ook in gesprek met ons over de coronacrisis, bent u deskundige op een bepaald gebied, bent u zorgmedewerker en wilt u uw verhaal doen, heeft u vaccinatie of Post-Covidschade en wilt u uw ervaringen delen? Mail ons dan via info@stichtingcoronaschade.nl.