Aanwijzingen over verschillen in bijwerkingen in vaccinbatches – Stichting Coronaschade bevraagt Lareb

Spread the love

Studies in Denemarken en Tsjechië laten zien dat er grote verschillen waren tussen bijwerkingen van afzonderlijke batches Covid-19 vaccinaties. Stichting Coronaschade vroeg daarom aan het Nederlandse bijwerkingeninstituut, het Lareb, of het deze signalen in Nederland ook heeft gekregen.

Vandaag publiceerde het Financiële Dagblad een interview met Lareb-directeur Agnes Kant. Hierin onderkent zij dat het aantal bijwerkingen van de coronavaccins veel groter was dan bij andere vaccins en dat er mensen zijn gestorven door deze vaccinaties. Opvallend, omdat het Lareb jarenlang slechts bezig was met het wegnemen van de ‘onrust’ en de ‘scepsis’ over de coronavacinaties. Ook geluiden over de verschillen in bijwerkingen tussen de batches gaan al lange tijd op, maar werden weggewuifd.

Op de vragen van Stichting Coronaschade gaf het Lareb aan een ‘specifieke analyse’ te hebben gedaan. Via een geautomatiseerde analysetool is het spectrum van de gemelde bijwerkingen per batchnummer vergeleken met het spectrum van de andere batches. Als bij een specifieke batch bepaalde bijwerkingen vaker naar voren kwamen, werd een nadere analyse gedaan naar deze meldingen. Naast de aard van de meldingen, speelde daarin ook mee hoeveel mensen die betreffende batch ontvangen hadden, wie dat waren (bijvoorbeeld kwetsbare ouderen of juist jongeren), hoe het meldgedrag was op dat moment en in die groep (tijdens het begin van de vaccinatie campagne zijn bijvoorbeeld meer meldingen gedaan dan later in de pandemie). Er is daarbij door het Lareb ‘geen signaal gevonden’ waaruit geconcludeerd kon worden dat de ene batch meer of andere bijwerkingen veroorzaakte dan andere batches van hetzelfde vaccin. Analyses alleen op gemelde bijwerkingen en batchnummers, zoals in Denemarken en Tsjechië is gedaan, vindt het Lareb ‘niet zinvol’.

Stichting Coronaschade vindt het opmerkelijk dat er bij een vaccin dat met grote stelligheid gepresenteerd werd als ‘veilig en effectief’ voor iedereen in deze tool toch verschillen worden gemaakt tussen kwetsbare ouderen (die juist beschermd moesten worden door dit vaccin) en jongeren. Ook vroegen wij op welke specifieke batches welke bijwerkingen er verder naar voren kwamen. Het Lareb verwees daarop naar hun eigen website. De uitwerking en resultaten van de analyse-tool wil het Lareb niet vrijgeven. Zij geven aan: ‘Wanneer wij de batchanalyses niet publiceren impliceert dat dat er niets opvallends is gevonden. Net zoals supermarkten het alleen publiceren wanneer er iets fout is gegaan met de producten die worden verkocht, niet wanneer de producten voldoen aan de eisen en standaarden.’

Stichting Coronaschade blijft de wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van onderzoek naar de bijwerkingen van de coronavaccins op de voet volgen en zal actief blijven pleiten voor betere registratie van bijwerkingen bij/door en communicatie van het Lareb en voor Nederlands initiatief voor onderzoek naar de mogelijke gevolgen van de coronavaccinaties.