Raad voor de Journalistiek neemt framing van vaccinatieslachtoffers niet in behandeling

Spread the love

Nadat RTL Nieuws dit voorjaar een item uitzond over ‘desinformatie’, waarin een aantal patiënten met gezondheidsproblemen na een coronavaccinatie ongevraagd en onterecht werden geportretteerd als verspreiders van desinformatie, diende Stichting Coronaschade een klacht in bij zowel de hoofdredactie van RTL Nieuws, als bij de Raad voor de Journalistiek. Hier wordt echter niets mee gedaan.

In het item werden herkenbare beelden van verschillende personen en hun social media profielen getoond. Hiervoor was door de redactie van RTL Nieuws geen toestemming gevraagd. Ook is er geen sprake geweest van hoor en wederhoor. De betreffende personen is dus niet gevraagd naar de context van hun verhalen en ervaringen. In het item rapporteert de verslaggever van RTL Nieuws het volgende:

‘Op TikTok wemelt het van de zelfbenoemde experts die medische adviezen geven. Dokters Vandaag […] geven adviezen waarin je WEL de juiste informatie krijgt, want online horen ze wilde informatie over de schade die vaccinaties ZOUDEN aanrichten.’

Waarna de social media profielen en foto’s van een aantal personen worden getoond.

Stichting Coronaschade diende een klacht in bij de hoofdredactie van RTL Nieuws en vroeg om rectificatie van het item. RTL Nieuws gaf hierop aan ‘gewoon te hebben gezocht op vaccinatieschade’ en de zoekresultaten die daarbij naar boven kwamen te hebben getoond ter illustratie van het item. Er zou dus geen sprake zijn geweest van bewuste framing. Desalniettemin wordt door deze werkwijze de journalistieke code en daarnaast het portretrecht geschonden. Stichting Coronaschade diende daarom een volgende klacht in bij de Raad voor de Journalistiek. Echter, liet die na maanden weten de klacht niet in behandeling te nemen, omdat zij niet bevoegd zouden zijn om maatregelen op te leggen en/of RTL Nieuws aan te spreken op de werkwijze.

Stichting Coronaschade betreurt dat de media en de Raad voor de Journalistiek op deze manier wegkijken van hun journalistieke verantwoordelijkheid en zich daarmee zelf schuldig maken aan het verspreiden van feitelijk onjuiste informatie en het aanwakkeren van polarisatie in de samenleving. Stichting Coronaschade blijft zich inzetten voor positieve media aandacht voor de grote groep slachtoffers van de coronamaatregelen in Nederland en zich hard maken voor juiste en rechtvaardige beeldvorming.