Onderzoeksgroepen nemen PVS-patiënten mee in studies naar Post-Covidklachten

Twee onderzoeksgroepen, verbonden aan het Amsterdam UMC en het UMCU hebben bij ZonMw een aanvraag gedaan voor subsidie voor onderzoek naar Post-Covid, waarin zij nadrukkelijk ook patiënten met schade na een coronavaccinatie mee zullen nemen. Een bemoedigende stap in de goede richting, die hopelijk de deur opent naar specifiek onderzoek naar Post-Vaccinaal Syndroom.

Betrokken bij deze onderzoeken zijn o.a. immunoloog Jeroen den Dunnen en data-wetenschapper Bram Bakker, die ook meewerkte aan het oversterfteonderzoek van Ronald Meester en Marc Jacobs. Dit onderzoek valt in de categorie ‘Post-COVID: van risicofactoren en preventie tot diagnostiek en behandeling’, waar ZonMw vanuit het Ministerie van VWS subsidie voor mag toekennen. Deze week sloot de inschrijftermijn voor deze subsidiestroom, waarna nu zal worden bepaald welke onderzoeksvoorstellen gehonoreerd zullen worden. Dit wordt begin december bekend gemaakt.

Het onderzoeksvoorstel dat door de groep van Bakker is ingediend behelst het in kaart brengen van verschillende subgroepen van Post-Covid en Post-Covid-achtige klachten, waarbij expliciet een post-vaccinatie subgroep wordt meegenomen. De onderzoeksgroep van Dunnen wil vaccinatieschadepatiënten testen op biomedische afwijkingen waarvan al bekend is dat ze afwijkend zijn bij Post-Covidpatiënten, om zo te bepalen of Post-Covid en PVS hetzelfde is, of dat het een ander ziektebeeld betreft.

Dit is een belangrijke stap vanuit de medische wetenschap op weg naar erkenning van Post-Vaccinaal Syndroom en het broodnodige onderzoek daarnaar. Vanuit de overheid zelf wordt er hiertoe geen enkel initiatief genomen, dus Stichting Coronaschade is blij dat de academische wereld het heft in eigen hand neemt.

Vanaf 1 november starten ook de zogenaamde Post-Covid expertisecentra in het Amsterdam UMC, Het Erasmus MC en het Maastricht UMC, echter worden patiënten met vaccinatieschade hiervoor uitgesloten. Stichting Coronaschade heeft hierover opheldering gevraagd aan o.a. de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU), maar een verklaring voor het uitsluiten van deze groep patiënten blijft vooralsnog uit. Wij beraden ons op volgende stappen om dit aan te vechten.