Stichting Coronaschade in De Groene Amsterdammer

Na het eerdere artikel ‘Niet meer tussen de oren’ publiceerde De Groene Amsterdammer deze week het vervolg: ‘Echt of tussen de oren’, over de strijd van mensen die na een coronavaccinatie Post-Covidachtige klachten ontwikkelden. Hierin komen vaccinatieschadevertegenwoordigers van Stichting Coronaschade, Iris de Boer en Magdalena Dzambo, aan het woord.

Terwijl in andere landen al enige tijd en steeds vaker over ‘Post-Vax’ wordt gesproken en de mogelijkheid dat Long-Covidklachten (ook) veroorzaakt zouden kunnen worden door een overreactie van het immuunsysteem op de coronavaccinatie, worstelen patiënten in Nederland nog altijd om erkenning te krijgen voor hun klachten en de gevolgen daarvan. Stichting Coronaschade startte een petitie om Post-Vaccinaal syndroom door zorgverzekeraars erkend te krijgen als officiële diagnose. De Boer en Dzambo wijzen in het artikel in De Groene Amsterdammer op de weerstand waar zij bij de Nederlandse politiek tegenaan lopen. “De Nederlandse Staat is nalatig”, aldus De Boer. “We helpen oorlogsslachtoffers uit allerlei landen, maar de slachtoffers van de oorlog tegen Covid laten we in de steek.”

Dzambo vertelt over het frustrerende medische traject dat zij doorloopt sinds haar coronavaccinatie. Dit heeft haar strijdbaar gemaakt om mensen in vergelijkbare situaties te helpen. Velen van hen zijn inmiddels murw geslagen door het gebrek aan perspectief. Sommigen overwegen euthanasie door hun invaliderende klachten waarmee zij nergens terecht kunnen en waarnaar geen onderzoek wordt gedaan en dus ook geen behandelingstraject voor is. “Ik vind het belangrijk om mij hierover uit spreken. Veel mensen vinden het eng om erover te praten. Daarom doe ik het. Het is mijn missie om ons verhaal te vertellen.”

U kunt de petitie voor het erkennen van Post-Vaccinaal syndroom nog steeds ondertekenen.
Lees hier het hele artikel van De Groene Amsterdammer.

Beeld: Milo, De Groene Amsterdammer