Mogelijke relatie tussen Post-Covid en vaccinatieschade blijft onderbelicht op Post-Covid Symposium

Op zaterdag 31 augustus bezocht Stichting Coronaschade het Post-Covid Symposium van het Post-Covid Netwerk Nederland. Helaas kreeg het mogelijke verband tussen coronavaccinatie en Post-Covidklachten ook hier nauwelijks aandacht. Daarnaast bleek: onderzoek hiernaar heeft geen prioriteit.

Namens Stichting Coronaschade was Magdalena Dzambo, zelf vaccinatieschadepatiënt, aanwezig op het Symposium. Zij sprak met verschillende personen, waaronder leden van de pers, verschillende onderzoekers en patiënten zelf. Ook ging zij in gesprek met Agnes Kant, directeur van bijwerkingeninstituut Lareb. Volgens aanwezige onderzoekers heeft drie procent van de patiënten die zich gemeld hebben voor onderzoek naar Post-Covid hun klachten ontwikkeld na/door coronavaccinatie. Dat aantal ligt in werkelijkheid waarschijnlijk vele malen hoger, aangezien voor dit onderzoek niet specifiek (ook) vaccinatieschadepatiënten zijn opgeroepen en het aantal mensen dat hun gezondheidsproblemen verbindt aan Post-Covid en/of coronavaccinatie en daarvan melding maakt bovendien klein is.

Onderzoek naar Post-Covid staat in Nederland nog in de kinderschoenen. Op dit moment wordt in Nederland de infrastructuur hiervoor gelegd. Aangezien er niet vanaf het begin van de coronacrisis goede data is verzameld wordt het moeilijk om die nu, jaren later, nog te verkrijgen, volgens een laboratorium-deskundige. Volgens Agnes Kant wordt er door het Lareb al geruime tijd gevraagd om onderzoek naar Post-Vaccinaal Syndroom, maar geeft het Ministerie van VWS nul op het rekest. De verwachting is dat er pas eind 2025 duidelijkheid komt over of en hoe er onderzoek gedaan wordt naar mogelijke coronavaccinatieschade. Stichting Coronaschade vindt dit een bijzonder slechte zaak en wijst op de gevolgen voor de publieke gezondheid van Nederland als aan coronavaccinatieschade te weinig aandacht wordt geschonken.

Wij zijn bezig met het oprichten van een patiëntenvereniging speciaal voor mensen met gezondheidsproblemen na coronavaccinatie. Met deze organisatie zullen wij ons sterk blijven maken voor onderzoek naar de mogelijke gevolgen van de coronavaccins. Deze maand starten wij het subsidie-aanvraag traject bij het Ministerie van VWS. Wij houden u op de hoogte van de voortgang.

U kunt hier de presentaties van het Post-Covid Symposium terugkijken.