Stichting Coronaschade in gesprek met ZonMw: geen subsidie voor onderzoek naar PVS

Deze week had Stichting Coronaschade overleg met ZonMw, dat onderzoek op het gebied van gezondheid en welzijn programmeert en financiert, o.a. in opdracht van het Ministerie van VWS. Hieruit bleek dat er de komende jaren geen specifiek onderzoek wordt gedaan naar PVS na coronavaccinatie.

Op dit moment lopen er verschillende onderzoeksprogramma’s en subsidiestromen voor onderzoek naar Post-Covid. Zo kunnen projectgroepen zich nog tot en met 8 oktober inschrijven voor een subsidieaanvraag tbv studies naar risicofactoren, preventie, diagnostiek en behandeling van Post-Covid. Maar een opdracht voor onderzoek naar het mogelijke verband tussen coronavaccinatie en Post-Covidklachten en/of naar Post Vaccinaal Syndroom als gevolg van coronavaccinatie op zichzelf is vanuit VWS niet gegeven en zal er vooralsnog ook niet komen. Ondanks het feit dat het bijwerkingeninstituut Lareb al geruime tijd oproept tot dergelijk onderzoek. Stichting Coronaschade is hierover verbaasd en ontstemd.

De negatieve veiligheidssignalen over de coronavaccins stapelen zich op. Uit de overkoepelende Europese database van vaccinbijwerkingen van de EMA blijkt duidelijk dat de coronavaccins significant meer (ernstige en langdurige) bijwerkingen veroorzaken dan andere vaccins. Echter, zonder actieve en grootschalige lobby vanuit de maatschappij, de gezondheidszorg en de medische wetenschap komt het onderwerp niet op de politieke agenda te staan en dit is wel nodig om de Tweede Kamer, het Ministerie van VWS en het kabinet te dwingen niet langer weg te kijken en actie te ondernemen. Onderzoek is een belangrijke stap naar erkenning, hulp en behandeling en een noodzaak in het kader van de publieke gezondheid. Stichting Coronaschade roept daarom iedereen met klachten na en/of door coronavaccinatie en zorgprofessionals die te maken hebben met patiënten met mogelijke PVS op zich uit te spreken, de klachten kenbaar te maken bij (huis)artsen en zorg en hulpverleners en zich aan te melden bij onze stichting.

Daarnaast zijn wij druk bezig met het opzetten van onze patiëntenvereniging, V-Support, waarmee wij o.a. aan belangenbehartiging van PVS-patiënten en lobby voor onderzoek gaan doen. Ook werken we, samen met medici en wetenschappers, aan een onderzoeksvoorstel om nog binnen de deadline van 8 oktober in te dienen bij ZonMw tbv het hierboven genoemde onderzoeksprogramma. Stichting Coronaschade is van mening dat een studie naar de mogelijke risicofactoren van coronavaccinatie voor het ontwikkelen van Post-Covidklachten binnen dit traject op zijn plaats is. Wij houden u op de hoogte van de voortgang en ontwikkelingen.