Update Woo-verzoek Avondklok: Stichting Coronaschade dient bezwaarschrift in

Het eerste deelbesluit van het Ministerie van Justitie & Veiligheid mbt ons Woo-verzoek over het spoedappèl van de overheid ivm het afschaffen van de avondklok beslaat veel minder informatie dan ons werd toegezegd door het ministerie. Daarom hebben wij een bezwaarschrift ingediend.

De toegezegde toezending van de eerste tranche aan documentatie van het Ministerie van Justitie & Veiligheid werd vertraagd, vanwege de veelheid aan informatie die het verzoek zou beslaan. Volgens J&V zou het gaan om ruim 2000 pagina’s. In plaats daarvan werden uiteindelijk slechts 32 pagina’s verstrekt, waarvan een deel zwartgelakt. Hiermee is niet voldaan aan ons informatieverzoek. Stichting Coronaschade is daarom in bezwaar gegaan en verzoekt het Ministerie van J&V om een overleg om tot overeenstemming te komen.

Deze week werd bekend dat het Ministerie van Binnenlandse Zaken de gehele Rijksoverheid actief en bewust oplegt om informatie geheim te verklaren en dus niet te verstrekken aan burgers, journalisten en volksvertegenwoordigers, ook al is dat in strijd met de wet en hebben rechters, de Raad van State en het Advies College Openbaarheid en Informatiehuishouding hier al meermaals bezwaar tegen gemaakt. Ook blijkt het opleggen van dwangsommen aan het Ministerie van VWS als gevolg van het niet tegemoetkomen aan Woo-verzoeken rondom de coronacrisis geen zin te hebben, aangezien het departement zich daar niets van aantrekt en haar werkwijze niet aanpast. Stichting Coronaschade vindt dit een zeer kwalijke gang van zaken en wijst erop dat gedupeerden van het coronabeleid hierdoor vogelvrij worden verklaard. Hier zullen wij ons tegen blijven verzetten. Ook de overheid dient zich aan de wet te houden.

Lees hier het bezwaarschrift.